Voertaal Dunglish

7 maart 2015 - Al Khawr, Qatar

Daar zijn we weer mensen, een update over mijn verblijf in Qatar.
Ik wil toch nog even terug komen op de rijkdom hier (ik weet het, ‘t is cliché, maar ik kan het niet laten haha). Na een tijdje hier gewoond te hebben valt me namelijk op wat voor rare normen en waarden (naast die van de islam dan)(oeps dat mag ik helemaal niet zeggen) (doe ik lekker toch) (yolo) deze rijkdom met zich meebrengt.
Leuk feitje #1: Qatari zijn namelijk gezien het BNP/hoofd van de bevolking het rijkst ter wereld. Er komt jaarlijks alleen van de olie al 130 miljard binnen (ong. 60% van alle staatsinkomsten). Als je 21 wordt krijg je zomaar iets van 400.000 euro op je rekening gestort en je hoeft je hele leven nergens belasting voor te betalen.
Wanneer jij dus de nieuwste costum made BMW X6 met leren bekleding koopt, kun je daar wel mee opscheppen, maar je buurman kan dat zelf ook gewoon kopen als ie zou willen. Om handelstermen te gebruiken, je overwicht op de ander is daarmee verdwenen. Da’s nou sunt. Om toch hun rijkdom te showen hebben de slimme Qatari toch manieren gevonden om op te scheppen tegenover anderen. Voorbeeldje: zo laten ze de autostoelen vaak in het plastic zitten, zodat je ziet dat zijn auto toch echt nèt ff wat nieuwer is dan de jouwe. Je bent ook echt een gigantische loser als je een standaard model rijdt, en niet je eigen aangepaste custom made aso-bak.

Daarnaast is het hip om de oortjes van je iPhone 6+ onder je neus door te laten lopen, zodat iedereen kan zien dat jij er eentje hebt. Het ziet er serieus zo achterlijk uit haha net van die mensen in het ziekenhuis met zo’n zuurstofinfuus in hun neus.

Ik ben trouwens ook in een soort van illegaal café geweest, waar de ene na de andere moslim bier kwam halen. Ik bedoel: nee hoor moslims drinken geen alcohol!! En zéker niet veel meer dan wij. Ohja en ze kijken ook geen porno (http://www.metronieuws.nl/digitaal/2015/01/moslimlanden-googlen-vaakst-porno ) want dat is verboden. Ze gedragen zich allemaal keurig hoor!!
(wij hadden als westerlingen wel gewoon een ‘alcohol and liquor license’ dus no trouble for us. Fuck the system yo).
Leuk feitje #2: Voor alcohol heb je dus een zogenaamde ‘Alcohol and liquor license’ nodig. Je kan hiermee maximaal 20% van je maandsalaris aan drank besteden.
Toch heeft dat strenge islamitische gedoe ook voordelen. Ik hoef namelijk nergens m’n auto op slot te doen, en kan m’n laptop en telefoon gewoon open en bloot op de stoel laten slingeren (moet je in tilly niet proberen!). De straffen voor diefstal zijn hier namelijk zo ontzettend hoog dat mensen er niet eens over nadenken.
Leuk feitje #3: Wanneer je omgerekend tussen de 600 en 3000 euro steelt hakken ze je hand eraf, bij meer dan 3000 euro hakken ze beide handen eraf (De stokslagen zijn uiteraard inc.)
Als man heb je ook gewoon het recht om voor een vrouw te gaan in de kassa rij, maar ik als geëmancipeerde en ontwikkelde westerse man heb hier natuurlijk nog nooit gebruik van gemaakt. (oké een keertje dan, gewoon om het ff te proberen). De gedachte hierachter is dat jij als man belangrijkere zaken te doen hebt, en dus je tijd wel beter kan besteden dan wachten op een vrouw…   niks mis met die redenering toch?

HO HO HO

Ik zie al die vrouwen alweer voor me met een vuurspuwende blik dit verhaal lezen, maar verplaats je even in de situatie. De vrouwen hier hoeven ook nooit te werken, ik wel, gemiddeld 12u per dag. Dus ik héb ook echt wel wat beters te doen dan op hun wachten, vind ik. Btw als je nooit hoeft te werken en iemand anders alles voor je betaald doe je het sowieso niet slecht volgens mij?

Oké beetje flauw maar het geeft wel aan hoe ze hier over bepaalde dingen denken ;)

Nou nu is het wel weer genoeg met het afzeiken van Qatar. Tijd voor wat zelfspot. Ik werk hier ook hard aan mijn Dunglish, wat de ene Nederlandse collega nog beter spreekt dan de andere (ik doe er zelf ook volop aan mee). (Dunglisch = Dutch English, of beter; Dutsj Ingliesj). Vooral aan boord van de baggerschepen zijn de Dunglish sprekende mannen sterk vertegenwoordigd. De mooiste die ik tot nu toe gehoord heb is: ‘’yeaah uuuh when the cat is from house dancen the mouses on the table hé!’’.
Ik moest nog harder lachen toen ik een soortgelijke uitspraak hoorde en erachter kwam dat ze gewoon wéér begrepen wat er werd bedoeld. De Filipijnen aan boord (onderdeel van de vaste bemanning) werken nu al zo lang tussen de Nederlanders dat ze het ook gewoon begrijpen als je Nederlandse spreekwoorden letterlijk vertaald, heerlijk.

Ik ben een paar weken geleden ook geslaagd voor mijn Qatari rijbewijs. Ik moest omgerekend ongeveer 10 euro afrekenen en een oogtest afleggen die een blind paard ook nog wel had gehaald. Dat verklaarde in een keer een hoop over het rijgedrag van de Qatari…
Desondanks mag ik best een beetje trots zeggen dat ik ondertussen al zieke driving skills heb ontwikkeld hier. Mijn 4x4 en ik zijn één. Ik ga helemaal vloeiend mee in het verkeer. Helaas heb ik straks in Nederland niks aan deze skills. Heb m’n auto al een paar keer geparkeerd aan het einde van de uitvoegstrook (kan gewoon hier), +- 4x per dag een bijna ongeluk doorstaan en flink wat off-road kilometers gemaakt. Off-road  gaan is hier trouwens geen enkel probleem, je remt gewoon midden op de snelweg af tot de gewenste snelheid en draait 90 graden de dorre bende in. Ik heb al een paar keer mijn overtollige adrenaline geuit door een paar donuts te maken waar Travis Pastrana  jaloers op zou zijn (http://en.wikipedia.org/wiki/Travis_Pastrana).
Leuk feitje #4: Een liter benzine of diesel kost hier omgerekend 24 eurocent. Je zou dus zeggen; dikke winst t.o.v. Nederland op zo'n groot project met al die machines en boten, nope. Drinkwater. Iets waar wij als Nederlanders dan weer niet aan denken. Er gaat hier per dag zoveel drinkwater doorheen, dat je de besparing op brandstof kosten compenseert met de kosten aan (drink)water. Drinkwater wordt namelijk aangevoerd in flesjes en is relatief duur.

Op een van mijn vrije dagen ben ik naar een archeologische opgraving geweest wat er heel gaaf uit zag! Dit is aan de andere kant van Qatar, en kun je wel zien als een heel andere wereld. Dit is nog echt het Qatar zoals het vroeger was. Dor, vervallen, uitgestrekte vlaktes en je komt er bijna geen teken van beschaving of mensen tegen (wel grappig dat mijn 4G het prima deed en ik dat in NL lang niet altijd kan zeggen…).

Op verschillende locaties enkele kilometers van elkaar af zijn complete dorpen opgegraven en ook een of ander oud fort. Er stonden overal hekken omheen met grote borden wat voor straffen je wel niet allemaal kon krijgen. Maar omdat een collega mij vertelde dat je er gerust kon gaan kijken, en de kans dat er iemand langs zou komen wel hèèl klein was, voelde ik mezelf toch stoer genoeg het terrein te betreden…

Ik weet het ik ben echt een leipo.

Ik had een paar hele mooie foto’s geschoten, die dankzij een knurft in de winkel waar ik mijn telefoon heb gekocht zijn verdwenen (er was iets mis met me telefoon dus ging terug en toen werd ie zonder pardon gerest, alle foto’s van de laatste 2 weken weg… en bedankt he ali babba!) á Fin, gave trip dus!
Ik ben ook een keer naar het strand geweest maar het waaide die dag kei hard dus besloot ik maar lekker te gaan touren door de duinen met mijn 4x4. Een paar keer vast komen te zitten maar dankzij de nodige afleveringen Bear Grills Ultimate Survival die ik op discovery Channel heb gekeken heb ik mezelf van een uitdrogingsdood weten te redden. (ik kan nu een heel stoer verhaal gaan vertellen maar het viel achteraf wel mee haha) Deze genie heeft wat drijfhout gezocht, onder de wielen gestoken voor meer grip, en is zo losgekomen. Man wat voelde die actie mannelijk.

Qua weer is het hier op dit moment echt prachtig! Ideale temperaturen van rond de 25 graden en vaak een heerlijk zeebriesje. (Dankzij het feit dat ik snel verkleur, en mijn standaard uitrusting bestaat uit helm, fluor hesje en reddingsvest zie ik er onder de douche als een pot duo penotti uit.)
Verder treed hier ooit hele dichte mist op, dit heb ik nu 1x meegemaakt. De politie haalt dan alle bussen en vrachtwagens van de weg, personen auto's zijn wel toegstaan. Maar het zicht was echt heel weinig, minder dan 20 meter. Ik vond mezelf al heel stoer met +- met 60 over de snelweg, en m'n mond viel werkelijk open toen ik zag dat een aantal gestoorde arabieren, óndanks extreem dichte mist, het nog steeds presteerde snelheden van rond de 180 aan te tikken haha.
In de 'winter' waait het wel vaak hard (wat veel golfslag creëert, waardoor kleine boten niet kunnen varen) waardoor we al een aantal keer vertraging zijn opgelopen. Buiten 'normale' wind hebben we hier soms last van de zogenaamde 'Shamal'winden. Dit is een natuurverschijnsel dat eens tot een aantal keer per jaar voorkomt (iets met hoge druk gebieden en botsende poolwind met tropenwind etc.), waarbij extreem harde wind over de perzische Golf raast. Effecten: grote zandstromen en geen vervoer/transport over water, wegen en door de lucht. Windsnelheden kunnen oplopen tot 42 knopen (het hardste wat ik hier heb meegemaakt was vorige week met 36 knopen, en ik werd al bijna omver geblazen). Om je een beetje een idee te geven van de kracht: de lak wordt bij deze snelheden (door de combinatie van zand en wind) dus gewoon van je auto afgeschuurd. Het is niet aan te raden om een frisse duinwandeling te gaan maken dus. Mooi kut als je hier een verzekeringsmaatschappij runt.

Het eten is hier verrassend goed trouwens, vooral het vlees is qua prijs/kwaliteit 10x beter dan in Nederland. Er liggen bij ons regelmatig biefstukken ingevlogen uit Argentinië op de BBQ, lekkerste vlees wat ik ooit op heb denk ik (sorry mam wat jij met kerst maakt is ook altijd heel lekker hoor). Een nadeel is wel dat het meeste fruit vrij slecht is hier, alleen de sinaasappels vind ik nog wel goed te vreten. Ik heb laatst ook een paar dagen aan boord gezeten van een klein sleepbootje (die onderhoudswerk verrichten) waar alleen Filipijnen aan boord zitten en ik steed met hun mee at. Ik had werkelijk geen idee wat ik naar binnen werkte, zag er mega ranzig uit maar smaakte wel echt goed haha. Ze moesten wel allemaal lachen dat ik gewoon mee at met hun terwijl alle andere Nederlanders voor mij gewoon ergens anders gingen lunchen, dus daar heb ik wel respect mee gewonnen denk ik haha. Heb ik toch nog een beetje aan inburgering gedaan. De uitspraak van deze week komt van een van mijn collega’s die zijn kritiek op het Indische eten subtiel wist te verwoorden: ‘’The only thing I like this f$%^&*ng hot are my women!!’’

Ik werk nu sinds een paar weken back to back met een Mexicaanse uitvoerder genaamd Santiago. Hij heeft echt veruit het gaafste Engels accent dat ik ooit heb gehoord haha. Verder is hij een enorme baas in zijn werk, een genot om hem bezig te zien. Zoals hij z’n werk doet zou ik mezelf graag zien in de toekomst. Door dat back to back werken ontmoet ik na bijna anderhalve maand nog steeds nieuwe mensen trouwens. Iedereen werkt hier 8 weken lang en heeft dan 4 weken verlof thuis. Normaal als je back to back werkt heb je 2 weken overlap, 4 weken alleen, en dan weer 2 weken overlap voordat de ander het weer overneemt. Voor de snelle rekenaars onder ons kom je dan op 8 weken totaal uit. Maar omdat ik dus een aaneengesloten periode hier ben werken we nu een stuk langer samen. Daarnaast heb je ook nog dag en nacht ploegen die elkaar afwisselen (het project loopt namelijk 24/7 door) dus voor elke functie zou je in principe 4 mensen kunnen tegen komen. Alle mensen op kantoor werken overigens alleen in de dagdiensten. Er zijn dus geen nachtuitvoerders, wel voormannen die in de nacht werken.

Ik heb in mijn vorige verhaal toch een beetje voor mijn beurt gesproken qua werkrelaties denk ik. Het is soms echt moeilijk om met al die verschillende culturen om te gaan. Neem bijv. de Indiërs. Door hun cultuur stellen ze zich vaak heel onderdanig op, terwijl ik me daar lang niet altijd prettig bij voel. Je wilt het liefste gewoon op gelijk niveau werken. Je ziet dat ze onderling ook een strenge hiërarchie hanteren. Je zult een Indische voorman nooit zelf op de kraan zien zitten, terwijl onze stortbaas Gys er juist om bekend staat dat ie de hele dag van hot naar her vliegt, regelmatig zelf op de machines zit, en over de eilanden heenstuiterd, en op die manier alles regelt. Het is ook altijd de jongste van de groep die terug moet lopen als ze iets zijn vergeten mee te nemen. Wat ik nu op een heel omslachtige manier probeer te zeggen is; Het heeft dus wel z'n voordelen (je hebt meteen respect) maar ook veel nadelen (ze durven hun eigen ideeën niet echt te opperen, terwijl dit vaak van enorme toegevoegde waarde is). Een voorman die al een aantal jaar meedraait, weet immers een stuk meer dan ik.
Bij de Nederlanders is het vaak weer precies andersom. Daar is het veel moeilijker om respect af te dwingen, zeker als nieuweling. Hoewel de Nederlanders hier over het algemeen niet voor niets komen en wel een hoge functie bekleden, heb ik dus geen Nederlanders ‘onder me’ of iets dergelijks, (voor een bulldozermachinist huren ze wel een goedkope Indiër in) maar ook dan merk je vaak wel of ze je respecteren (of dus juist niet). Zeker op de baggerschepen heerst er een heel apart cultuurtje waar je niet zomaar 1,2,3 tussen komt.

Uhmm tja ik weet eigenlijk niet wat ik verder nog moet vertellen. Ik zit in een goede flow, het werk gaat goed en krijg veel positieve feedback dus daar ben ik heel blij mee. Mijn vrije dagen probeer ik daarnaast zoveel mogelijk op te vullen met iets van het land te zien. Ik heb wat foto's toegevoegd, helaas waaide het die dag erg hard waardoor er veel zand/stof in de lucht zat en het nogal grauw was.
Doei.

1. Antonet:
    7 maart 2015
    zo weer een heel leuk verhaal maar om te lezen.
    ben blij dat je goed in je duo penottivel zit,houden zo!!
    kijk je wel uit met autocapriolen toestand want ik wil je wel heelhuids thuis krijgen.
    geniet van je vrije uren en werk ze met succes
    groetjes van t thuisfront xxx
  2. Marlies:
    10 maart 2015
    Salaam Aleikum! Goed verhaal weer, zo te zien vermaak je je wel!! Ga zo door & geniet van de zon ! Spreek je al Filipijns? Daar kun je ook heenreizen na je stage, schijnt supermooi te zijn! En kun je leren duiken, zie je dat water eens van een andere kant... Daag!! Marlies