Living the dream

22 maart 2015 - Al Khawr, Qatar

Het is weer tijd voor een update vrinden. Of beter gezegd: ik heb weer tijd voor een update.

Voor degene die het nieuws niet hebben gevolgd; afgelopen week was er een eclips. Waar de nodige grappen over zijn gemaakt in de ochtendvergadering haha (We should inform them that the world's not collapsing and coming to an end, it’s only an eclipse). Goede momenten om je poker-face te trainen haha.
Vorige week heb ik tevens een ander natuurwonder meegemaakt: regen. ik sprak met een paar gasten die hier al een aantal jaar werkte en het nog nooit hadden meegemaakt.
''Huh, what's that? water? really? can't be rain right? Wow shit, it's rain!''
Het regent hier niet vaak, maar als het dan regent is het ook meteen voor een goeie. Wat er in die avond/nacht gevallen is, daar kunnen ze wel weer een paar jaar mee vooruit denk ik.
Je merkt meteen dat het hele land hier totaal niet op is ingesteld. Wegen worden ineens spekglad vanwege vuil, olie, zand en rubberresten die achterblijven in/tussen de poriën van het asfalt, maar nooit weg kunnen spoelen. Áls het dan een keer regent, komt dit spul los en maakt de weg net zo glad als groene zeep op een buikschuifbaan-zeil (gaaf woord hè). En het water kan nergens weg omdat er nergens ook maar iets van een greppel/putje/afschot oid te bekennen is. Jammer genoeg heb ik geen rare mannen in kostuums gezien die een regendans gingen uitvoeren, maarja ik ben tenslotte ook niet in Afrika.

Het begint hier nu al echt goed warm te worden. Het is inmiddels al een dikke 30 graden, en een stuk benauwder al. Het klimaat is qua temperatuurstijging heel stabiel hier, je kunt je klok erop gelijk zetten. Vanaf dag 1 dat ik hier aankwam kun je er elke maand 5 graden bijtellen. In de maand Februari was dat dus een stijging van 0.18 graden per dag, maar in maart hebben we het dan over een stijging van 0.16 graden per dag. Als het goed is zou het morgen dus 33,52 graden moeten zijn, maar ik kan er een paar decimalen langs zitten.

Wat ik nog niet verteld had trouwens, maar waar ik wel elke dag langs kom, is een soort van braakliggend terrein waar elke dag autowrakken worden gedumpt. Alle auto's die in en rondom Al Khor verongelukken worden hier tijdelijk gestald ofzo tot ze gesloopt worden of naar de plaatselijke Pruiymboom gaan. Sommige wrakken zien er zo fuck'd up uit dat het haast niet anders kan dan dat er dooie zijn gevallen, het zijn gelukkig wel voor het overgrote deel Rangerovers of andere SUV's, wat betekent dat het most probably Arabieren waren. Een mooi voorbeeld van 'natuurlijke selectie' als je het mij vraagt.
Hmm die opmerking was misschien een beetje lomp...
..Maar wel terecht.
[moraalridder mode on]
Als er namelijk een gastarbeider uit India/nepal/verweggiestan etc. omkomt door hun onverantwoordelijke gedrag, zit er vaak een hele familie in het thuisland zonder eten, alleen omdat mister Ikdraagelkedageenjurk zonodig zijn facebook moest chekcen terwijl ie 220 km/h reed.
[/moraalridder mode off]

Ondertussen gaat mijn leventje hier lekker verder. Ik ben dankzij een van mijn Filipijnse collega's inmiddels een expert geworden op het gebied van hanengevechten. Een razend populaire sport in de Filipijnen, voor de beesten wordt grof geld betaald en ook de bedragen die je in kan zetten zijn niet mis. Hij liet heel trost foto's en filmpjes zien van zijn collectie van +- 100 hanen, en vertelde welke combinatie van vitamines en voeding hij ze allemaal gaf enzo haha. Met grote pinnen aan de poten gaan de beesten elkaar te lijf tot er eentje het loodje legt. Als je vervolgens verteld dat dat in NL nooit mogelijk zou zijn i.v.m. wetgeving kijken ze je raar aan, want vechten zit inmiddels in het instinct van het dier. Dat wij zelfs een partij van de dieren in de 2e kamer hebben, heb ik uit schaamte maar voor me gelaten. Mooie sport. Misschien kan ik als ik terug ben in Nederland wel iets opzetten met een bevriende kippenboer.

Ik neem aan dat jullie allemaal de ontwikkelingen rondom de waarde van de euro nauwlettend in de gaten gehouden hebben? Ja hé?
Die is namelijk zoals jullie weten flink aan het zakken t.o.v. de dollar, en dus de Qatari Riyal. Lekker Gunstig voor mij dus. Electronica was al relatief goedkoop hier, maar wordt nu dus nog beter. Dat is ook de reden dat ik een paar leuke gadgets heb aangeschaft.

Toen ik op een van mijn vrije dagen terug reed van Doha naar huis kwam ik plotseling in een stoet met harley davindson bikerboys terecht. (ik moest meteen denken aan die aflevering van South Park over harleys haha). Linkje hierrrrrr: http://southpark.cc.com/full-episodes/s13e12-the-f-word
Sorry maar ik kan zo'n gast die dan zo vlak langs mij af scheurt met een nét iets te stoere blik, en evenveel tattoos's als keren dat zijn tienerdochter zwanger is geweest, gewoon niet serieus nemen haha. Ik schat dat er rond de 120 deelnemers waren. 't is toch ook elke keer wat hé hier, jonge jonge. poeh poeh ja ik maak wat spannends mee hier. Op een gegeven moment reed ik precies voor ze uit toen ik de snelweg op ging, en zag ik in mijn achteruitkijkspiegel (wtf is dat voor woord eigenlijk?!) de hele club een lege 6-baans snelweg opdraaien. Ik moet eerlijk toegeven dat dat er wel gaaf uitzag. Beetje zoals in een slechte film waarin ik de vriendin van de main-ass bikerboy heb afgepakt en ze dan met z'n allen achter mij aankomen. Oké ik heb iets teveel fantasie denk ik haha. Bij de stoplichten daarvoor ging een fanatiekeling steeds achter in mijn pick-up staan om foto's en filmpjes te maken, dus in wezen kun je zeggen dat ik ook een beetje heb meegeholpen.

Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn stage, leer nog steeds een hoop en de tijd vliegt voorbij. Mijn Mexicaanse mattie is helaas vertrokken voor verlof dus alles rust nu 100% op mijn schouders. Heel druk, spannend, gaaf, leuk, bevredigend, uitdagend, leerzaam en nog een paar bijvoeglijke voornaamwoorden.  Sinds vorige week ben ik ook verantwoordelijk voor de rehandling en alles wat daaraan verwand is. Voor de leek, denk hierbij vooral aan: hoe (welk materiaal), hoelang, wanneer en waar (welke van de verschillende eilanden) bepaald (gebaggerd) materiaal heen gaat/weg gaat om een eiland te bouwen. En hoe je dit op een manier doet dat het begaanbaar blijft en het er na een jaar ook nog steeds ligt haha. Heeeeel kort door de bocht gezegd dan haha. Een typische dag ziet er voor mij als volgt uit: om 5.45-6.00 kom ik op kantoor aan. Daar werk ik mijn administratie en mailtjes bij waarna we om 7.30 de daily meeting hebben met alle managers en afdelingshoofden. De uitkomst van deze meeting bepaald deels hoe ik mijn dag vervolgens ga indelen. Dan ga ik rond 9.00 vervolgens op pad en maak ik een rondje langs alle eilanden en schepen die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Het lukt bijna nooit om overal in een dag langs te gaan (eiland 1 en 3 liggen bijv. al 10 km uit elkaar) maar ik probeer wel zoveel mogelijk langs te komen. (wat ook zeer gewaardeerd wordt als je je gezicht laat zien!). Daarna ben ik meestal rond 16:00-17:00 weer op kantoor om al mijn 'kantoorzaken' weer bij te werken waarna ik tussen 18:00 en 19:00 weer naar huis ga. Mijn dagen zijn ontzettend divers en ik verveel me geen seconde.

Iets anders wat ik als een zeer belangrijk aspect van mijn werk beschouw verschilt ook sterk door de dag heen. Op kantoor en op de bruggen van de schepen is het meestal perfect. Daar beschik ik meestal over de variant van vers gemalen bonen. Ik heb het natuurlijk over koffie. Op de eilanden oploskoffie, maar ook prima hoor. Zolang er maar veul cafeïne in zit en ik door kan stuiteren.

Kortom; ik vermaak me nog steeds op en top hier, living the dream.

De meest gebruikte termen die worden gebruikt om mij aan te spreken zijn overigens: Djep, Jep, Giep, Gep, Jeep en Djiep. Pick the one you like the most..

Degenen die héél zorgvuldig mijn verhalen hebben gelezen, zouden heel misschien iets van een lichte denigrerende ondertoon kunnen bespeuren over de Arabieren. Heel misschien hé. Ik merk in ieder geval wel dat ik daar regelmatig op uitkom in mijn gedachten/verhalen/’watzalikeensvertellen’.
Ik weet ook niet waarom (ik weet heel goed waarom) maar het is gewoon makkelijk om hun manier van leven te bekritiseren als westerling (zeker als je, zoals ik, niet gelovig bent) maarrrrrr to be fair dat is voor hun natuurlijk andersom ook gewoon zo. Zij vinden onze manier van leven ook achterlijk, misschien dat ze deels ook daarom alle anderen als 3e rangs behandelen....    zou het?
Nah waarschijnlijk gewoon omdat ze stinkend rijk zijn en het ze geen fuck uitmaakt. To be clear, ik denk niet dat de dingen die in mijn ogen slecht/achterlijk zijn, alleen maar voortkomen uit de islamitische lifestyle, maar ook in andere dingen zijn ze gewo....
nee het ligt wel daaraan. Jawel toch wel. zeker weten.
(oeps dit mag ik eigenlijk echt niet zeggen) But, don't shoot the messenger.
Wow shit dit onschuldige reisverhaal begint nu wel heel veel op een politiek statement te lijken...
Als ik eerlijk ben heb ik hun op mijn beurt ook vaak zat een reden gegeven om 'die westerlingen' weer af te zeiken.
Ik ben door mijn naïviteit (of gewoon lomp, net hoe je het wil noemen) al een paar keer in een benauwde situatie geraakt haha. Soms bewust, soms  onbewust. Af en toe is het gewoon fijn om je zo te gedragen in een vreemd land. Toen ik een groot hotel inliep opzoek naar de spa bleek dat ik aan de verkeerde kant was, (In my defense: omlopen had ik met die hitte uiteraard geen zin in) waardoor ik in een of andere grote balzaal terecht kwam waar een huwelijk werd gevierd haha. Just keep on smiling, and move away veeeeery slowly. En als ik ergens een foto van wil nemen waarvan ik weet dat het niet mag, of ik ergens naar binnen wil, probeer ik het gewoon en als ze er dan iets van zeggen, tja, doe ik net of ik achterlijk ben.
Ik weet het, hun waarden etc. niet respecteren is in principe net zo erg als het gebrek aan respect dat zij voor 'het westen' hebben, mja, ik doe het niet voor mezelf. Als ik straks terug ben zijn JULLIE degene die graag mooie foto's willen zien. Dus eigenlijk ligt het gewoon aan jullie, not my fault. Ohja en trouwens, het is niet net zo erg. Verre van zelfs. Een foto maken van een overheidsgebouw valt in mijn ogen in een andere categorie dan vrouwen stenigen en eerwraak.
Leuk feitje #1: In Qatar is het verboden om overheidsgebouwen en infrastructuur (bruggen e.d.) te fotograferen. Ook binnenin de shopping malls is het verboden om foto's te maken. (ik heb een foto toegevoegd van een shoppingmall om jullie te bewijzen hoe mega stoer ik ben). Het fotograferen van Qatari vrouwen is alleen aanvaardbaar als zij erin toestemmen (nooit dus).

Ter info: Door het betoog dat ik zojuist getypt heb lijkt het net of ik dagelijks struikel over de cultuurverschillen, en totaal verbouwereerd (weer een gaaf woord) rond loop hier, maar dat is echt niet zo. In mijn dagelijkse routine merk ik er amper iets van. Wat ik hier beschrijf is gewoon een verzameling van allerlei ervaringen gedurende een aantal weken, vandaar. Voor jullie vermaak pik ik dan de extreemste eruit. Over het algemeen geldt dan ook; als jij je normaal gedraagt, doen zij dat ook. Wat ik nu doe voor mijn verhaal is in feite precies hetzelfde als veel NL media; Lekker ongefundeerd de islam bashen omdat je toch wel weet dat dat altijd goed scoort. Mocht de civiele techniek niks worden kan ik altijd nog journalist worden. Have a nice weekend and C ya later people.

Ik doe d’r uit, houdoe! (ik mis de aanspraak van mensen met een zachte G)